Sådan sikrer du dig den bedste nattesøvn

Redaktionen — 31. aug 2020 09:26

Sponsoreret indhold

Langt de fleste af os ved godt, hvor vigtigt det er at få en god nats søvn. Det er altafgørende for, at vi kan fungere optimalt den næste dag, og at vi har overskud, både fysisk og mentalt, til at stå over for udfordringer og svære beslutninger i løbet af dagen. Det er søvnen, der gør os i stand til at præstere optimalt samt at have overskud til både familieliv, arbejdsliv, fritidsinteresser og meget mere. 

Men hvordan sikrer man sig så en god nats søvn? Det kan du blive meget klogere på her i denne artikel. Her kigger vi blandt andet nærmere på, hvilke gode råd du med fordel kan følge for at få den bedste nattesøvn, og hvilken madras du bør investere i. 

Invester i en god og støttende madras

Det absolut vigtigste for en god nats søvn er sengen og madrassen, man ligger på. Det er vigtigt, at både seng og madras har en tilpas størrelse både i længden og bredden. Derudover er det vigtigt, at din madras har den rette hårdhed i forhold til din vægt og eventuelle fysiske skavanker. Går du for eksempel ofte rundt og har ondt i ryggen, kan det være, fordi din nuværende madras enten er for hård eller for blød. Derved vil den ikke give din krop den rette støtte, når du ligger og sover, og det kan forårsage smerter og dårlig søvn. 

Der findes utrolig mange forskellige madrasser på markedet. Du kan eksempelvis vælge mellem mange forskellige størrelser og længder, ligesom der også er mange forskellige tykkelser. Derudover kan madrasserne være fremstillet af mange forskellige materialer. Du kan vælge mellem en springmadras, en skummadras eller en latexmadras. 

Hvilket materiale du bør vælge er som udgangspunkt en smagssag, men det er også et spørgsmål om pris. 

Gode råd til en bedre nattesøvn

Udover at investere i en god og støttende madras, så findes der også en række andre gode råd og tips til, hvordan du kan få en bedre nattesøvn. Her kan blandt andet nævnes: 

  • Undgå at drikke kaffe før sengetid
  • Undgå skærmtid inden sengetid. Sluk TV’et i god tid og undlad at kigge på din mobiltelefon lige inden du lægger dig til at sove
  • Gå i seng i god tid
  • Invester i nogle gode gardiner der skaber den rette stemning i soveværelset, og som samtidig skærmer af for lys
  • Spis sundt og motioner i løbet af dagen. Så vil du være mere naturligt træt, når du skal sove

Dette er blot nogle af de mange råd, der findes, men det vigtigste er, at du finder ud af, hvad der fungerer bedst for dig. Så får du en god nattesøvn.

bruger kommentarer

  1. Der er intet indhold

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *