Nyheder
Tæt på Netto? Derfor betyder nærhed til indkøb mere end nogensinde
En ny undersøgelse viser, at nærhed til indkøbsmuligheder er vigtigere end nogensinde før, især for ældre danskere
Du kender det godt. Det regner, du har travlt – og der er ingen mælk i køleskabet. Så er det altså guld værd, hvis man kan smutte ned til supermarkedet på fem minutter. Og det er ikke bare noget, vi bilder os ind.
En ny undersøgelse fra Home og YouGov viser, at danskerne i stigende grad sætter pris på at bo tæt på deres dagligvarebutik. Faktisk mener over halvdelen af os – præcis 53% – at det er en af de tre vigtigste faktorer, når vi vælger bolig. Det er det højeste niveau i seks år!
Glem udsigten – vi vil ha’ indkøb lige om hjørnet
Det er endda vigtigere for mange end at bo tæt på naturen eller slippe for trafikstøj. Jep, du læste rigtigt. Vi vil hellere bo 300 meter fra Fakta end 300 meter fra en skovsti.
Michael Dalsager fra Home forklarer det sådan her: „Nærhed til daglige indkøb er ikke bare bekvemt og praktisk, men også et bevis på en levende by.‟ Med andre ord – supermarkedet er nutidens landsbytorv.
Ældre danskere fører an
Det er især de ældre, der sætter pris på den korte gåtur til butikken. Hele 71% af pensionisterne synes, det er vigtigt, og blandt folk over 60 år er det 65%. Til sammenligning er det kun 42% af de 30-39-årige, der prioriterer det lige så højt. Måske fordi de har lidt mere fart på og oftere hopper i bilen?
Færre butikker, større efterspørgsel
Ironisk nok er der faktisk blevet færre dagligvarebutikker de seneste år. Ifølge Danmarks Statistik er antallet faldet med 11% fra 2012 til 2022. Det gør nærbutikkerne til en endnu større luksus – og forklarer måske, hvorfor flere og flere vægter dem så højt.
Den lokale købmand er stadig kongen
Selvom vi lever i en digital tidsalder, og mange af os handler mad online, spiller den lokale købmand stadig en kæmpe rolle i vores hverdag – og i vores boligvalg. For det handler ikke kun om mælk og rugbrød. Det handler om tryghed, vaner og det lille nik til kassedamen, man har set hver uge de sidste ti år.
Så næste gang du ser en boligannonce, hvor der står „5 minutters gang til supermarked‟ – så ved du, hvorfor det er et salgsargument med vægt. For ja, det er fedt med altan og alt det der. Men nogle gange er det altså Netto, der gør forskellen.